Także 22 marca odbyło się II spotkanie programu dla klasy IVb ze Szkoły Podstawowej nr 15. Mimo tej samej tematyki - PRZESZŁOŚĆ MIASTA - spotkanie przebiegło zupełnie inaczej niż poprzednie, w którym brała udział klasa Va z SP 1.
Tym razem od razu przystąpiliśmy do pracy. Starsi koledzy z klasy V wywnioskowali, że najczytelniej trudną historię Chorzowa jest przedstawić na długiej poziomej osi czasu. Klasa IVb dopiero rozpoczęła swoją przygodę z nauką historii, więc wszyscy razem pracowaliśmy nad dwumetrową osią czasu opowiadając o historii naszego miasta. Dla porównania zobaczyliśmy jak te same informacje wyglądają na tradycyjnym kalendarium. Wspólna praca nad osią czasu dała możliwość nad zastanowieniem się w jaki sposób umieszczać na niej informacje i ilustracje tak by było to czytelne i przejrzyste.
Oto efekty pracy:
|
Pierwsza część osi czasu |
|
Druga część osi czasu |
|
|
Po owocnej pracy przystąpiliśmy do omówienia pamiątek rodzinnych, które uczniowie przynieśli lub sfotografowali. Klasa IVb przygotowała się wspólnie na lekcjach w szkole; nad wszystkim czuwała pani dyrektor SP 15 Aleksandra Rabenda, która opiekuje się klasą w czasie programu. Uczniowie na spotkaniu w muzeum przedstawili więc nie tylko pamiątki rodzinne, ale także niezwykłą pamiątkę szkolną: Kronikę Szkoły XV, której pierwszy wpis jest z 1 kwietnia 1914 roku! Uczniowie pokazując szczegółowe fotografie kroniki pokazali strony napisane w języku niemieckim i polskim, opowiedzieli co wpisywało się w marginesach po lewej i prawej stronie; zwrócili także uwagę na zwroty i wyrazy, które dziś zostałyby uznane za błędy ortograficzne i gramatyczne.
Na koniec wszyscy otrzymali zadanie, którego wyniki przedstawimy na kwietniowym spotkaniu.
|
Klasa IVb w czasie zajęć w szkole prezentuje współczesną kronikę szkolną oraz tą z 1914 roku. |
|
Kronika szkoły XV, której pierwszy wpis pochodzi z 1 kwietnia 1914 roku. |
Prezentacja pamiątek związanych z historią miasta w czasie zajęć w szkole.
|
Wiktoria prezentuje cenną rodzinną pamiątkę - krzyż z białym orłem, do której przygotowała opis i rysunek (poniżej) |
|
Mateusz także przygotował opis Złotego Krzyża zasługi - odznaczenia, które dostał jego dziadek. | | | | | |
|
|