czwartek, 21 kwietnia 2011

Projekty banerów - nowa odsłona

Wybrane projekty banerów oraz opinie wszystkich klas uczestniczących w programie przedstawiliśmy ich autorce z prośbą o zaproponowanie projektu lub projektów łączących elementy, które najbardziej przypadły do gustu większości uczestników naszych spotkań.

Poniżej przedstawiamy kolejne propozycje licząc jednocześnie na opinie i głosy w tej sprawie.

Projekt nr 1


Projekt nr 2

Projekt nr 3

Bardzo jesteśmy ciekawi, co o tym sądzicie. Proszę pamiętać o tym, że atrakcyjność baneru nie może przesłonić wielu informacji, które się na nim znajdą.

poniedziałek, 11 kwietnia 2011

Moje "naj..." miejsca

Po I spotkaniu uczestnicy mieli przygotować informacje o rodzinnej pamiątce, która mówi nam coś o historii miasta. Wszystko co klasy IVb z SP15 i  Va z SP1 przygotowały zostało zaprezentowane na spotkaniach dotyczących przeszłości miasta.

Drugie z kolei zadanie opiera się na tym jak teraz odbieramy miasto, jak się w nim czujemy i jak je widzimy. To zadanie otrzymały wszystkie klasy biorące udział w programie:
  • klasy IVb z SP15 i Va z SP1 dostały do wyboru możliwość realizacji zadania poprzez wykonanie fotografii lub opis
  • klasy towarzyszące, czyli :
    VIb ze Szkoły Podstawowej nr 15
    Va ze Szkoły Podstawowej nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi
    IVb ze Szkoły Podstawowej nr 29
    otrzymały przygotowane tabelki do których wpisały swoje przemyślenia 
    A oto sześć pytań, nad którymi zastanawiali się chorzowscy uczniowie:



      Ze wszystkich odpowiedzi (ok. 100) zostanie przygotowana prezentacja. Dzięki temu będziemy mieć próbkę tego jak młodzi ludzie widzą swoje miasto. Wyniki tej małej ankiety zostaną przedstawione m. in. panu Marianowi Knobochowi, który będzie gościem kwietniowych spotkań. To będzie już trzecie spotkanie programu "Moje miasto - moje miejsce?", tym razem skoncentrowane wokół tematyki TERAŹNIEJSZOŚCI miasta.

    Zachęcamy do tego by każdy mieszkaniec - nie tylko Chorzowa - odpowiedział sobie na pytania dotyczące swojego miasta.

II spotkanie - PRZESZŁOŚĆ miasta - klasa IVb z SP 15

Także 22 marca odbyło się II spotkanie programu dla klasy IVb ze Szkoły Podstawowej nr 15. Mimo tej samej tematyki - PRZESZŁOŚĆ MIASTA - spotkanie przebiegło zupełnie inaczej niż poprzednie, w którym brała udział klasa Va z SP 1.

Tym razem od razu przystąpiliśmy do pracy. Starsi koledzy z klasy V wywnioskowali, że najczytelniej trudną historię Chorzowa jest przedstawić na długiej poziomej osi czasu. Klasa IVb dopiero rozpoczęła swoją przygodę z nauką historii, więc wszyscy razem pracowaliśmy nad dwumetrową osią czasu opowiadając o historii naszego miasta. Dla porównania zobaczyliśmy jak te same informacje wyglądają na tradycyjnym kalendarium. Wspólna praca nad osią czasu dała możliwość nad zastanowieniem się w jaki sposób umieszczać na niej informacje i ilustracje tak by było to czytelne i przejrzyste.

Oto efekty pracy:

Pierwsza część osi czasu

Druga część osi czasu

 Po owocnej pracy przystąpiliśmy do omówienia pamiątek rodzinnych, które uczniowie przynieśli lub sfotografowali. Klasa IVb przygotowała się wspólnie na lekcjach w szkole; nad wszystkim czuwała pani dyrektor SP 15 Aleksandra Rabenda, która opiekuje się klasą w czasie programu. Uczniowie na spotkaniu w muzeum przedstawili więc nie tylko pamiątki rodzinne, ale także niezwykłą pamiątkę szkolną: Kronikę Szkoły XV, której pierwszy wpis jest z 1 kwietnia 1914 roku! Uczniowie pokazując szczegółowe fotografie kroniki pokazali strony napisane w języku niemieckim i polskim, opowiedzieli co wpisywało się w marginesach po lewej i prawej stronie; zwrócili także uwagę na zwroty i wyrazy, które dziś zostałyby uznane za błędy ortograficzne i gramatyczne.
 
Na koniec wszyscy otrzymali zadanie, którego wyniki przedstawimy na kwietniowym spotkaniu.

Klasa IVb w czasie zajęć w szkole prezentuje współczesną kronikę szkolną oraz tą z 1914 roku.

Kronika szkoły XV, której pierwszy wpis pochodzi z 1 kwietnia 1914 roku.





Prezentacja pamiątek związanych z historią miasta w czasie zajęć w szkole.

Wiktoria prezentuje cenną rodzinną pamiątkę - krzyż z białym orłem, do której przygotowała opis i rysunek (poniżej)


Mateusz także przygotował opis Złotego Krzyża zasługi - odznaczenia, które dostał jego dziadek.